A CONSULTATIO a lehető legjobb szolgáltatást kívánja nyújtani az Ön számára. Ennek érdekében az Ön weboldalon tett látogatásáról információkat tárolunk ún. cookie-k formájában. Jelen weboldal használatával Ön hozzájárul a cookie-k alkalmazásához. A weboldalon a cookie-k használatára vonatkozó részletes információk az "Adatvédelem" linkre kattintással érhetők el. Ugyanitt visszautasíthatja a cookie-k használatát és a böngésző beállításait ennek megfelelően módosíthatja. Adatvédelem-hez

ÁFA-adatszolgáltatási kötelezettségek 2018. július 1-jétől

Az alábbiakban rövid tájékoztatást nyújtunk az ÁFA-adatszolgáltatási kötelezettségre vonatkozóan 2018. július 1-jétől várhatóan életbe lépő változásokról.

Forrás: CONSULTATIO

A jelenleg hatályos előírások alapján az 1.000.000 HUF-ot elérő vagy meghaladó kimenő, illetőleg bejövő számlákról (azokat érintő módosításokról) kell adatszolgáltatást teljesíteni az ÁFA-bevallásokban.

Az adatszolgáltatási kötelezettséggel érintett adatok köre jelenleg viszonylag szűk:

  • bejövő számlák esetén a számlakiállító, kimenő számlák esetében a vevő adószáma
  • a számlán feltüntetett teljesítési időpont
  • a számlán feltüntetett adóalap és adó összege.

Ez 2018. július 1-jétől – a jelenleg rendelkezésre álló információk szerint – az alábbiak szerint fog változni.

Kimenő számlák

I.

Számla típusa, jellemzői: számlázó programmal egy magyar adóalany részére kiállított számla, melynek ÁFA-tartalma a 100.000 HUF-ot eléri vagy meghaladja.

Adatszolgáltatás formája, tartalma: ez az adatszolgáltatás a számlázó programok online bekötésével valósul meg, melynek részleteiről már a korábbiakban tájékoztattuk Önöket.

Adatszolgáltatás határideje: Azonnal

II.

Számla típusa, jellemzői: számlatömbből egy magyar adóalany részére kiállított számla, melynek ÁFA -tartalma a 100.000 HUF-ot eléri vagy meghaladja, de nem éri el az 500.000 HUF-ot.

Adatszolgáltatás formája, tartalma: a számla ÁFA-törvényben meghatározott tartalmi elemeiről a NAV által biztosított elektronikus felületen kell tejesíteni az adatszolgáltatást.

Adatszolgáltatás határideje: a számla kibocsátását követő 5 naptári napon belül.

III.

Számla típusa, jellemzői: számlatömbből egy magyar adóalany részére kiállított számla, melynek ÁFA-tartalma az 500.000 HUF-ot eléri vagy meghaladja.

Adatszolgáltatás formája, tartalma: a számla ÁFA-törvényben meghatározott tartalmi elemeiről a NAV által biztosított elektronikus felületen kell tejesíteni az adatszolgáltatást.

Adatszolgáltatás határideje: a számla kibocsátását követő 1 naptári napon belül.

Bejövő számlák

I.

Számla típusa, jellemzői: azámla, melynek ÁFA-tartalma a 100.000 HUF-ot eléri vagy meghaladja.

Adatszolgáltatás formája, tartalma: az adatszolgáltatást abban az ÁFA-bevallásban kell teljesíteni, melyben a bejövő számla ÁFA-tartalma levonható adóként figyelembe vételre kerül. Az adatszolgáltatással érintett adatok köre megegyezik a jelenleg hatályossal.

Adatszolgáltatás határideje: az adatszolgáltatás határideje megegyezik az ÁFA-bevallás benyújtásának határidejével.

II.

Számla típusa, jellemzői: ugyanazon szállító által kiállított számlák, melyek együttes ÁFA-tartalma a 100.000 HUF-ot eléri vagy meghaladja.

Adatszolgáltatás formája, tartalma: az adatszolgáltatást abban az ÁFA-bevallásban kell teljesíteni, melyben a bejövő számlák ÁFA-tartalma levonható adóként figyelembe vételre kerül. Az adatszolgáltatással érintett adatok köre megegyezik a jelenleg hatályossal.

Adatszolgáltatás határideje: az adatszolgáltatás határideje megegyezik az ÁFA-bevallás benyújtásának határidejével.

 

A fentiekben felsorolt számlákat érintő módosításokról és érvénytelenítésekről is adatszolgáltatást kell teljesíteni.

2018. július 1-jétől tehát

  • Kimenő és bejövő számlák esetében is az adatszolgáltatási kötelezettség értékhatára jelentősen csökken, 1.000.000 HUF ÁFA-tartalomról 100.000 HUF ÁFA-tartalomra.
  • Kimenő számlák esetében

bővül az adatszolgáltatás tartalma

változik az adatszolgáltatás teljesítésének formája (automatikus azonnali online adatszolgáltatás a számlázó programok esetében és manuális online adatszolgáltatás a számlatömbből kiállított számlák esetében)

jelentősen rövidül az adatszolgáltatás határideje

 

Annak érdekében, hogy a fentiekben bemutatott jogszabályváltozás ne okozzon a társaságuk működésében és könyvelésében fennakadásokat, illetőleg ne eredményezze az adminisztrációs terhek növekedését; javasoljuk:

  • az alkalmazott számlázási gyakorlat felülvizsgálatát és
  • az Önök által használt könyvelő program fejlesztőjével való kapcsolatfelvételt.

Hangsúlyozzuk, hogy jelen Összefoglalónk a 2018. április 10-én rendelkezésünkre álló információk alapján készült, melynek következtében esetlegesen előfordulhat, hogy a fentiek a jogszabályok hatályba lépés időpontjáig módosulnak. A téma jelentőségére tekintettel azonban szükségesnek tartottuk Önöket tájékoztatni, hogy időben el tudják kezdeni a felkészülést a várható változásokra.

Jelen Összefoglalónk tájékoztató jellegű, általános információkat tartalmaz; nem minősül döntést megalapozó, teljes értékű szakmai tanácsnak.

Erre tekintettel kérjük, hogy a jelen tájékoztatóban foglaltakkal kapcsolatban felmerülő egyedi kérdéseikkel keressék munkatársainkat.

Budapest, 2018. április 10.

Dr. Boros Anikó Emese adótanácsadó
Gubicza Krisztina okl. adószakértő

To top